Laadpalen voor elektrische auto’s kunnen veel goedkoper worden gemaakt. Door een vereenvoudiging van de aansluiting worden de kosten ruim gehalveerd. Goed nieuws, want de vraag neemt toe.

 

Martijn Boelhouwer van Netbeheer Nederland: “Onze verwachting is dat het aantal publieke laadpunten snel behoorlijk kan toenemen.”

In Tilburg wordt vandaag de eerste vereenvoudigde laadpaal geplaatst. Het nieuwe model is lichter, bevat minder componenten en kost 2000 euro waar dat voorheen zo’n 5000 euro was.

De kostenreductie is te danken aan netbeheerders Liander, Enexis en de stichting e-laad . Zij hebben in samenwerking met laadpaalfabrikanten de aansluiting van de palen weten te vereenvoudigen.

“Die vereenvoudigde aansluiting maakt dat de nieuwe generatie laadpalen een stuk compacter kunnen worden gebouwd”, zegt Martijn Boelhouwer van Netbeheer Nederland. Bijkomend voordeel is dat dit ook scheelt in de plaatsingskosten.

Momenteel zijn er zo’n 3000 publieke laadpunten in Nederland op naar schatting 30 duizend elektrische auto’s. “Je ziet dat de groei van elektrisch vervoer spectaculair is gestegen” aldus Boelhouwer. Het is volgens hem onvermijdelijk dat ook het aantal laadpunten de komende jaren eveneens zal moeten toenemen.

Boelhouwer verwacht dan ook dat veel gemeenten en provincies het voorbeeld van Tilburg zullen volgen. “Je kunt wel berekenen dat het anders gaat wringen. Zeker als deze exponentiële stijging doorzet, dan zal het aantal laadpunten ook met een paar duizend stuks moeten toenemen.”

Bron : BNR

Comments are closed.

Post Navigation